Jak przybliżyć młodzieży Zemstę

“Zemsta” lektura szkolna” Aleksandra Fredry jest lekturą obowiązkową w starszych klasach szkoły podstawowej oraz na egzaminie ósmoklasisty. Nie jest to łatwa pozycja dla piętnastolatka, głównie ze względu na język Fredry. Bardzo wiele archaizmów, mnóstwo przypisów wyjaśniających ich znaczenie, wszystko to zniechęca nastolatka, który nie może się przebić przez tekst. Młodzieży trudno docenić kunsztowny, ozdobny język Papkina, bo go po prostu nie rozumie!  Również świat przedstawiony w utworze, szlachta i jej obyczaje, sposób życia, w oczach dzisiejszej młodzieży wyglądają nieco egzotycznie i niezrozumiale. Rolą nauczyciela jest przybliżyć uczniom tę komedię, w gruncie rzeczy przecież zabawną.

O czym jest “Zemsta”?

Tematem utworu jest spór o mur między dwoma sąsiadami: Cześnikiem i Rejentem. Mur rozdzielający ich posiadłości jest do połowy zburzony. Rejent chce go odbudować, więc zatrudnia murarzy. Cześnik się sprzeciwia, wywołuje awanturę, do której wciąga Papkina i całą swoją służbę… To główny wątek “Zemsty”, wokół niego toczy się akcja. Są również wątki poboczne. Wacław, syn Rejenta, i Klara, bratanica Cześnika, kochają się i chcą być razem. Jednak ich opiekunowie tak zajadle kłócą się między sobą, że młodzi muszą spotykać się potajemnie i boją się nawet marzyć o wspólnej przyszłości. Jest jeszcze Podstolina. Wdowa, która chciałaby ponownie wyjść za mąż. Co prawda oświadcza jej się Cześnik, ale ona wolałaby Wacława… No i wątek Papkina, będący jednym z najciekawszych. Biedny szlachcic pomieszkuje kątem u Cześnika, który traktuje go jak chłopca na posyłki. Papkin ma całkiem wybujałe ego, jest przekonany o swej atrakcyjności. Oświadcza się Klarze, która drwi z niego i jako dowód miłości żąda krokodyla! Papkin chciałby, aby wszyscy postrzegali go jako odważnego szlachcica, sam siebie nazywa “Lwem Północy”. Cóż, skoro jest tchórzem, który nawet przed murarzami chowa się za rogiem domu.

Jak przybliżyć “Zemstę”?

Komedia ma naprawdę interesującą fabułę, jest śmieszna i zabawna. Jej zrozumienie utrudnia język. Może obejrzeć “Zemstę w teatrze? A może choć fragmenty czytać głośno, razem z uczniami, i jednocześnie objaśniać? Jakiś sposób trzeba znaleźć.